Медта и електромобилите: Как зелените технологии влияят върху цената на медта?

Зелените технологии и засилената екологична нужда на човечеството да се ориентира все по-често към тях, оказва сериозно влияние върху цената на медта, като я повишават значително, заради повишеното търсене в глобален мащаб. Ето някои от основните фактори:

Увеличено търсене за възобновяеми енергийни източници

  • Слънчеви панели – медта се използва в електрически системи и връзки на соларните панели.
  • Вятърни турбини – всяка вятърна турбина изисква значително количество мед за своите генератори и електрически връзки.

Електромобили

Електрическите превозни средства използват между 3 и 4 пъти повече мед в сравнение с конвенционалните автомобили. Това включва:

  • електрически двигатели
  • батерии
  • зарядни станции и инфраструктура

Енергийна инфраструктура

Преходът към зелена енергия изисква разширяване на електрическите мрежи, което включва по-голямо използване на мед за кабели, трансформатори и системи за управление.

Политики и регулации

Страните, които инвестират в зелени технологии чрез субсидии и регулации, допълнително увеличават търсенето на метали като мед. Например Европейският съюз и Китай са ключови играчи в този процес.

Дефицит в предлагането

Добивът на мед не успява да догонва растящото търсене, отчасти заради ограниченията в минното дело и екологичните изисквания, което допълнително повишава цената. Очаква се цената на медта да продължи да расте в дългосрочен план с ускоряването на зеления преход. Това я прави ключов метал за развитието на новите технологии и инфраструктури.

Медта играе ключова роля в изработката и функционирането на електромобилите. Използва се широко в компонентите и инфраструктурата.

Една от ключовите части, която се изработва от мед, е двигателят на електромобила. Медта е основен материал за намотките в двигателите, които преобразуват електрическата енергия в механична.

Другата ключова част – батериите. Въпреки че медта не е основният материал за самите батерии (литий и никел са ключови), тя се използва в системите за свързване и управление на енергията

Окабеляването е другата сложна част в производството – електромобилите изискват повече мед от конвенционалните автомобили заради сложната електрическа мрежа. Средно електромобилът съдържа между 60 и 83 кг мед, в сравнение с около 23 кг в стандартен автомобил.

Топлообменници – медта има отлична топлопроводимост и се използва в системите за охлаждане на батериите и електродвигателите.

Медта в инфраструктурата за електромобилите

  • Зарядни станции – зарядната инфраструктура изисква големи количества мед за кабели и трансформатори. Бързозарядните станции изпозлват особено много мед поради високите токове.
  • Разширение на електрическите мрежи – развитието на инфраструктурата за електромобилите стимулира инвестиции в мрежи, които използват мед за окабеляване и трансформиране на енергията.

Защо медта е предпочитана?

Медта е предпочитан метал заради следните свойства:

Висока проводимост – медта е най-ефектният проводник на електричество след среброто, но е много по-достъпна.

Дълготрайност – Устойчивостта й на корозия я прави подходяща за дългосрочна употреба

Какво се случва с пазарната стойност на медта?

Увеличено търсене – производството на електромобили и зарядни станции драстично увеличава потреблението на мед. Според Международната агенция по енергия, глобалното търсене на мед от електромобилната индустрия ще нарасне над 4 пъти до 2040 г.

Цени на медта – търсенето води до повишение на цените, особено в комбинация с ограниченото предлагане и недостиг на нови находища.

Преходът към рециклиране

Заради растящите цени, рециклирането на мед от стари електромобили и електроника се очаква да стане все по-важен източник на материал.

Медта е незаменим материал в електромобилите и свързаната инфраструктура, като нейното значение ще расте паралелно с глобалния преход към устойчив транспорт.

Загриженост сред страните производителки

Анализаторите смятат, че подобни скокове в цените могат да насърчат производителите да намерят начини да намалят употребата на метала.

Няколко специализирани организации вече посочиха през последните месеци, че производителите на автомобили ще използват по-малко мед в електрическите превозни средства в бъдеще.

Докато индустрията представлява две трети от ръста на глобалното търсене на червения метал през 2022 г., фирмата за икономическо разузнаване CRU Group изчисли в бележка, публикувана през юли 2023 г., че сега ще отнема 51 до 56 кг мед средно на електрически превозни средства между 2023 г. и 2030 г., в сравнение с предишна оценка от 65 до 66 кг за същия период.

Ето защо се очаква средното потребление на мед на превозно средство да нарасне до 65 кг до 2030 г. в сравнение с предишна оценка от 73 кг. Американската банка отбелязва, че производителите обмислят по-компактни батерии, използването на по-тънко медно фолио или дори батерии с по-високи напрежения, следователно изискващи по-малко медно окабеляване.

През май 2023 г. шефът на производителя на автомобили Tesla, Илон Мъск, посочи, че неговата компания може да намали нуждите от мед до една четвърт от сегашните нива, като премине от 12-волтова батерия към 48-волтова батерия.

Тези прогнози трябва да предизвикат безпокойство сред страните, произвеждащи червения метал. Но докладът посочва, че последиците от очаквания спад в количеството мед, необходимо за производството на електрическа кола на пазара, трябва да бъдат поставени в перспектива, тъй като няколко други фактора влизат в действие.  

Макар и значително, търсенето на мед от автомобилната индустрия представлява само малка част от общото търсене на метала. Наистина, инфраструктурите за разпределение и пренос на електроенергия представляват 40% от крайната употреба на мед в сравнение с 20% за строителството, 14% за домакински уреди и електроника и 12% за транспортния сектор.

Дефицитен пазар от 2027 г  

От друга страна, търсенето на мед в сектора на възобновяемата енергия непрекъснато нараства в контекста на ускоряването на енергийния преход. Според проучване, публикувано през 2019 г., 780 GW допълнителен вятърен капацитет, който може да бъде инсталиран както на сушата, така и в морето, между 2018 г. и 2028 г. ще доведе до допълнително търсене на мед от 5,5 милиона тона.

Освен това ще са необходими милиони фута медни кабели за разширяване на инфраструктурата за пренос на електроенергия.  

Докладът също така подчертава, че Конго и Замбия са основни играчи на световния пазар на мед. Очаква се ролята им да нараства през следващите години.

Според докладите, Конго, която е произвела 2,36 милиона тона мед през 2022 г., се очаква да измести ранга на втория по големина световен производител – Перу до 2026-2027 г., благодарение на влизането в производството на няколко нови мини. От своя страна, Замбия ще увеличи производството си до 939 683 тона през 2026 г., водена от нови инвестиции в обновяването на остарялата минна инфраструктура. 

По отношение на перспективите за глобалното предлагане на мед се очаква пазарен излишък през. Въпреки това прогнозата е пазарът да се върне към дефицит от 2027 г. Дефицитът на предлагане може дори да достигне много значителни пропорции до 2035 г. поради глобалното потребление, което се очаква да се удвои, за да достигне 50 милиона тона, а производството да бъде ограничено до 31 милиона тона.

Светът и индустрията се развиват и навлизат все по-бързо в нови територии, използват се нови технологии. Истината е, че зелената енергия е жизнено важна за екологичното оцеляване на земята. Трябва обаче да си дадем сметка, че всяко човешко действие оказва някакво влияние върху природата.

Често задавани въпроси:

  1.  Как зелените технологии оказват влияние върху цената на медта?

Тъй като медта е метал, който стои в основата на производството на повечето елементи, свързани със зелената енергия, връзката между нея и цената на медта е неразривна. Цената на този метал се покачва значително последните години, защото търсенето на световния пазар е голяма.

  1. Защо медта е предпочитана?

 Защото притежава висока проводимост – медта е най-ефектният проводник на електричество след среброто, но е много по-достъпна. Дълготрайност – устойчивостта й на корозия я прави подходяща за дългосрочна употреба

  1. Защо трябва да се премине към рециклиране?

За да се запази максимално околната среда. Добиването на медна руда носи след себе си сериозни последици за природата.

Подобни статии